Cuzco/Cochabamba - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu Cuzco/Cochabamba - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu

Cuzco/Cochabamba

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

28 Juni 2006 | Bolivia, Sucre

Hola!

Zondagmorgen nam ik afscheid van Mark en de reisgroep in Cuzco. Snik snik! Dat is even wennen ineens alleen verder. Oja voor ik het vergeet fotos van de reis staan in het fotoboek!

Na 3 dagen reizen met de bus ben ik eindelijk aangekomen in Cochabamba waar mijn stagebegeleider zit. Hij komt alleen pas vrijdag terug van een werkbezoek dus heb ik nog even 2 dagjes vakantie. De reis hier naar toe was een hele onderneming. Samengesteld door reisleider Jan. Vliegen van Peru naar Bolivia is erg duur dus daarom nam ik de bus. Dat scheelde me weer 200 Euro!

De busreis van Cuzco naar Puno was nog gereserveerd door Jan. Ik stond ingeschreven als Renata Ban. Mijn achternaam was te moeilijk en de V spreken ze hier uit als een B! Ik liep door een poortje en moest nog een half uur wachten. Een aardige Peruaan van een busmaatschappij vroeg me of ik wist waar ik moest zijn. Dat was voor hem een mooi aanknopingspunt voor een gesprek. Ik maakte even van de gelegenheid gebruik om terug het poortje door te lopen om water te halen. Zeven uur in de bus was te lang zonder! De bus was heel luxe, we kregen zelfs een stuk chocoladetaart en cola uitgedeeld! Ook het hotel in Puno was luxe. Heb er Lord of the Rings op tv gekeken tot ik in slaap viel.

Om 6 uur werd ik al weer wakker en besloot om de bus van 7 uur te pakken ipv die van 8 uur. Voor een rit van 3,5 uur betaalde ik maar 6 Soles (=2 euro)! De bus zat vol met Peruanen waarvan er eentje na een half uur opstond en over de spijsvertering van de mens begon te praten. Het bleek om een verkooppraatje te gaan over een kruid dat daar goed voor was. Bij het uitdelen daarvan werd ik (gelukkig) overgeslagen. Onderweg stopte de bus op elke willekeurige plek dan ook om passagier in of uit te laten stappen. En dat moest snel gaan anders klonk er door heel de bus: Vamos!

Aangekomen in de grensplaats Desaguadero haalde ik mijn benodigde stempels weer om het Peruaanse land te verlaten en het Boliviaanse in te gaan. Met 4 medepasagiers in een taxi ging ik vervolgens naar La Paz. De chauffeur was duidelijk analfabeet want de max. snelheid van 60 km/h op de bordjes langs de weg bleken voor hem 160 km/h te zijn. Twee eenden op de weg moesten het dan ook bekopen, eentje splette recht voor mijn gezicht kapot op de voorruit. De rest van het uur hield ik mijn ogen dicht bij het passeren van autos, honden en mensen. In La Paz nam ik een hotel op de heksenmarkt waar ik eerder met Mark geweest was. Daarna ging ik naar een vriendin van Jan, Elena van Sky Bolivia, om een bus te regelen voor de volgende dag naar Cochabamba. Maar ik moest morgen terug komen want er waren wegblokkades en niemand wist hoe lang dat zou duren. Na een lekkere pizza om de hoek van het hotel dook ik weer vroeg mijn bed in.

Om half 9 de volgende dag stond ik bij Elena op de stoep, maar in het internetcafe 3 deuren verder hoorde ik dat ze pas om half 10 open gingen. Na een uurtje chatten met Annette, Rob en Jet ging ik terug. Elena was er niet maar een aardige man ging checken of de bussen reden. Om half 11 vertrok ik met een bus vol Bolivianen naar Cochabamba. De bus was beduidend minder maar dit is nou eenmaal Bolivia en geen Peru! Weer kwam er een man een zalfje aansmeren en werd ik gelukkig overgeslagen. We maakten 1 stop onderweg om te lunchen. Ik genoot van mijn boterhammen met kaas uit Cuzco, de rest van de plaatselijke soep die uit de borden liep.

Cochabamba is een uitgestrekte stad in de bergen, weer wat anders dan de vlakke Altiplano waar we tot nu toe geweest waren.
Mijn Spaans wist ik wat te oefenen door te praten met de man van het zalfje en de taxichauffeur naar het hotel. Deze laatste man dacht dat ik 16 jaar was en vroeg vervolgens of ik al getrouwd was. Haha grapjas! Trouwen en een kind hebben is heel normaal hier op je 16e. Voor het eerst had ik een hotel uit de Lonely Planet gekozen, maar deze was niet zo als de omschreving leek. Het was er vies, enorm lawaaiig en er was een koude douche. Omdat het al donker was en je hier ´s avonds beter niet alleen over straat kan gaan, nam ik toch een kamer waar ik roggebrood met kaas uit Cuzco at.

Vanmorgen om 9 uur moest ik het hotel al weer uit en ging ik op zoek naar een ander. Daar kan ik pas om 12 uur in dus ben ik maar weer even een internetcafe ingedoken. Vanmiddag maar even de stad verkennen en wat Spaanse artikelen lezen voor mijn afstuderen. Nog even en het echte werken gaat beginnen!

Saludos!

  • 28 Juni 2006 - 15:48

    Zeer Weledel Gestelde Heer Gedoe:

    hola chavala! vas a ser solo, pobrecita! nou de autorit klinkt bekend, je hebt hier vaak situaties die wij nederlanders als bijna frontale botsing zouden bestempelen, maar die hier onder verkeer vallen... het is goed om te horen dat het begin van je afstuderen in zicht is - ik heb het omgekeerde;het einde komt snel naderbij, dan eindelijk reizen, yahooo!
    tot over drie weekies oid.

  • 28 Juni 2006 - 16:02

    Ernst:

    Nog steeds geen kind?!?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2006

Laatste week Bolivia...

28 September 2006

Water bij de wijn

19 September 2006

Lente in je bol!

30 Augustus 2006

Het leven in Tarija...

04 Augustus 2006

Ingeburgerd!
Renate

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 19849

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

Indonesie

12 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Saba - Puerto Rico

01 Oktober 2010 - 15 November 2010

Azie

02 Juni 2006 - 31 Oktober 2006

Zuid Amerika

05 Juni 2005 - 23 Juni 2005

Spain

01 Juli 2003 - 31 Oktober 2003

Australie

Landen bezocht: