Aguas Callientes/Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Renate - WaarBenJij.nu Aguas Callientes/Machu Picchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Renate - WaarBenJij.nu

Aguas Callientes/Machu Picchu

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 Juni 2006 | Peru, Lima

Goeie smorreges!

Donderdag was het dan zover, een tocht met z´n tweeen over de Inca trail! Gelukkig reden de treinen weer dus konden we om 6 uur in de ochtend weg. De treintocht ging dwars door de bergen langs 3 beginpunten van de trail richting Machu Picchu (= Oude Berg). Wij namen de laatste uitstap bij Macha Bamba op 2170 m hoogte en klommen naar 2772 m. Een flinke klim met geweldige uitzichten over de dorre bergen in het zuiden en de oerwouden in het noorden! Onze persoonlijke gids vertelde over de natuur en het leven van de Inca´s begin 15e eeuw en de overname van de Spanjaarden aan het einde van die eeuw. De paden naar Machu Picchu werden door de Inca´s vernietigd om de heilige stad verborgen te houden voor de Spanjaarden. Onderweg bezochten we Inca ruines Winayhuayna en bij Inti Punku werd de zware klim beloond met een geweldig uitzicht op Machu Picchu. Alle ruines staan in de vorm van een zon met stralen met als middelpunt Cusco (de Inca hoofdstad).

Vandaag de dag zijn we weer lekker vroeg opgestaan om naar Machu Picchu te gaan. De gids liet ons zien hoe de stad is in 3 delen opgesplitst, de landbouwsector, het stedelijke deel en het hoger gelegen deel waar vanuit geregeerd werd. De splitsingen liggen precies op breuklijnen in de aarde, dit is aangetoond met behulp van seismografen. In het hoger gelegen deel bevinden de piramide, zonnetempel, watertempel en het huis van de Inca (= koning) zich naast elkaar. Alles is gebouwd in ordes. Drie indelingen volgens het Inca geloof zijn hemel, mensheid en aarde. Dit werd terug gevonden in 3 open ramen in de tempel van de Inca koning en de 3 treden naar de offerplaats bovenop de piramide. Ook het getal 7 is belangrijk vanwege de 7 kleuren van de Inca vlag en de 7 dagen van de week. Tijdsbepaling werd dan ook gedaan door de 7 ramen in de zonnetempel.
Ook deden Inca´s veel aan de hand van astrologie. In een volle sterrenhemel werden de vormen van dieren zoals de poema gevonden in de zwarte open plekken tussen de sterren. Dit las men af in de water poeltjes op de piramide, die werkten als een spiegel.

Veel te weten gekomen over de Inca cultuur dus! Vanmiddag kijken we nog even rond in Aguas Callientes, wat zijn naam heeft te denken aan de warmwaterbron. Het stadje ligt aan de voet van de Machu Picchu tussen de tropische wouden. Later gaan we terug naar Cusco om morgen het Inti Raymi festival te vieren. Een mooie afsluiter van deze ongelooflijke vakantie!!!

Hasta la pasta!

• 25 Juni 2006 - 15:16

Mo:

Hi jullie schrijven interessante verhalen! Zo te lezen hebben jullie een goede gids en is het er erg mooi! Ik begin wel erg nieuwsgierig te worden! :) Doeg XX

• 25 Juni 2006 - 20:37

Annette:

Hey! Ja nu begint het echte werk meisje... Heel veel succes en ik hoop dat je je aan de andere kant van de wereld in je eentje een beetje kan vermaken. Mail zo veel als je wil! Gooien we de mail-frequentie omhoog, net zoals toen je in Australie zat. Ik mis je! x

• 28 Juni 2006 - 11:40

Annette: