Stage Cochabamba - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu Stage Cochabamba - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu

Stage Cochabamba

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

04 Juli 2006 | Bolivia, Sucre

Hoi!

Na bijna een heel weekend binnen zitten kan ik eindelijk weer de straat op! Volgens de een kon je beter de straat niet op omdat er was gewaarschuwd voor overlast door onenigheden tussen de steden over te moeten betalen belastingen. Volgens de anderen ging het om de relatie tussen Argentinie en Bolivia.

Zaterdag ben ik toch even met de Franse en Oostenrijkse uit het hostal naar de markt geweest en was er nog niets van te merken. Op de markt kan je echt alles kopen! De schoenenkramen stonden naast de vleeskramen waar koeienkoppen en varkenspoten lagen. De beesten worden ter plekke geslacht dus er ligt wat bloed hier en daar. Ik keek snel de andere kant op toen we de bakken met ingewanden passeerden. Vlees of vis heb ik er maar niet gekocht, wel groenten en fruit. Voor 50 cent een zak vol!

Zondag ben ik na het horen van wat flinke knallen toch maar met de franse, oostenrijkse, italiaan en israeliers op het terras van het hostal gebleven! Het stikt hier van de Israeliers die klaar zijn met hun verplichte diensttijd en een feestje komen bouwen. Ook de plaatselijke kerk kan er wat van met drie uur lang gezang achterelkaar in de ochtend EN avond!

En jawel hoor het is dan toch eindelijk tijd voor werk! Maandag heeft mijn begeleider Paul vanalles uitgelegd over het irrigatiesysteem in Tarija. In het gebied zijn er veel problemen met erosie, salinizatie, waterverliezen en waterschemas. Iedereen gebruikt maar water waar en wanneer het uitkomt. De ontwikkeling van efficientere irrigatiesystemen is in het beginstadium.

Voorlopig blijf ik 2 weken in Cochabamba om me in te lezen. Halve dagen op kantoor en halve dagen in het hostal onder het genot van goeie muziek van Rock en Pop tv. Ook ga ik nog een paar lessen Spaans nemen om goed te leren spreken. Lezen gaat me redelijk af maar praten is nog een probleem!

Hasta la pasta, tot de volgende villa!

  • 05 Juli 2006 - 08:03

    Cathelijne:

    Hola Renate!
    Que tal? dat is helaas nog steeds t enige dat ik onthouden heb van de spaanse lessen bij de AET. Wel anders nu je alleen je weg moet gaan vinden lijkt me! Maar wel spannend en uitdagend! succes met t lezen van je artikelen en met het afstuderen!!!

    hasta luego de Wageningen!

  • 05 Juli 2006 - 15:57

    Mo:

    Hi Hoest? Het is hier nog steeds snikheet! En bij jou? Je hebt eigenlijk nog best een relaxed begin van je stage! Suczeven met je spaans, tot horens! Doeg X

  • 06 Juli 2006 - 22:59

    Flapdrol:

    ha renate! het valt allemaal wel mee met het gevaar vande knallen denk ik, want afgelopen zondag waren er verkiezingen over of dedepartamenten autonoom mochten worden. en zowel de voor als tegenstanders van de autonomie steken veel vuurwerk af om hun standpunt kracht bij te zetten (de enige kwaliteit dat het vuurwerk moet hebben is dat het veel kabaal maakt). en qua belasting, evo is bezig iedreeen te verplichten belasting te laten betalen (tot nu deed vrijwel geen enkel bedrijf of persoon dat) en de mensern hier vinden het een compleet belachelijk idee dat ze moeten lappen aan de staat. dus ja er zullen nog wel wat blokkades komen denk ik. maargoed success met beginnen, ik hoop dat je niet zo´n last van opstartproblemen hebt en ik hoop ook voor je dat er weinig israeli´s in je omgeving zijn (dan heb je teminste een tijd zonder irritaties...).
    groetjes jochum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2006

Laatste week Bolivia...

28 September 2006

Water bij de wijn

19 September 2006

Lente in je bol!

30 Augustus 2006

Het leven in Tarija...

04 Augustus 2006

Ingeburgerd!
Renate

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 19930

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

Indonesie

12 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Saba - Puerto Rico

01 Oktober 2010 - 15 November 2010

Azie

02 Juni 2006 - 31 Oktober 2006

Zuid Amerika

05 Juni 2005 - 23 Juni 2005

Spain

01 Juli 2003 - 31 Oktober 2003

Australie

Landen bezocht: