Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Renate - WaarBenJij.nu Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Renate - WaarBenJij.nu

Puerto Rico

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

27 Maart 2012 | Puerto Rico, San Juan

Na Saba achter ons gelaten te hebben, vliegen we door naar Puerto Rico. Toch nog even een ander eiland meepikken, nu we hier toch zijn. :-)

Op Puerto Rico vliegen was andere koek. We hadden geen visum :-s Dat stond niet echt duidelijk in de lonely planet. Het is een Àmerikaans eiland dus we hadden het moeten weten, maar goed, bij de incheckbalie maar via wifi op de iPad twee visa aangevraagd en rennen naar de gate om het vliegtuig te halen. Terwijl onze namen al worden omgeroepen. :-s Om vervolgens een half uur te wachten met opstijgen. Ach ja, we hadden het gehaald...

Bij aankomst moesten we ieder onze vingerafdrukken afgegeven. Ik wilde weigeren maar de stevige dame achter de balie keek zo vuil dat ik het maar liet. Gekke regels, die Amerikanen. Meteen maar met onze huur Nissan-weet-ik-veel de stad uitgereden, want het was drama met de zondagsrijders die net massaal van het strand terugkeerden. Bij Fajardo checken we in ons veels te dure hotel (alleen de bruidssuite was nog over), nemen een douche en kruipen vroeg onder de wol.

De volgende dag rijden we door naar El yunque national park. Een regenwoud, mooi groen en rustig. Er is totaal geen internet bereik en maar af en toe mobiel bereik. Het uitzicht van de ecolodge Casa Cubuy waar we slapen is subliem. Vanuit je hangmat naar het woud kijken, wat wil je nog meer? De 2e dag daar hebben we een kleine hike gedaan, super mooi met bijzondere vogels en uitzichten over zee. Echt heel veel energie heb ik niet maar met een ochtendje wandelen en smiddags relaxen gaat het goed. Dat laatste ging goed bij onze 'prive' waterval met zwempoeltjes, onder aan de ecolodge. 's Avonds eten we bij Noelia's, een eigenaardige Puertoricaanse met een keuken waar je liever niet in keek. Het eten was goed, de abiance nog beter, vooral als je de salsa muziek op de achtergrond, herstel voorgrond, hoorde en keek naar de meetrommelende en dansende locals. We ontmoeten wat interessante medereizigers en eten onze buik vol.

Na voor de lunch de locale lekkernij pasteliollos te hebben geproefd bij Guayama, rijden we de zuidkust af richting de stad Ponce, waar we onze eerste lekkere koffie drinken. Rond de stad bezoeken we de koffieplantage Haciënda Buena Vista en zien het ingenieuze irrigatiesysteem die er is aangelegd. Daarna rijden we noordwaarts, de bergen weer in. Bij Lago Caonillas bespreken we een huisje met terras dat uitkijkt op het meer. Er is enige moeite met inchecken want Nederland staat niet in hun registratiesysteem. Er is hier nog geen enkele Nederlander geweest! Het is even behelpen zonder lakens of slaapzak, maar het uitzicht maakt veel goed. We bezoeken het ceremonial centre van de Taino indianen bij Caguana, de voorouders van de huidige puertoricanen. Hier zijn de grootste archeologische vondsten gedaan van de Taino in heel de Caribieen. Grote speelvelden zijn omringt met gegraveerde stenen met daarop afbeeldingen van de "earth mother" (voorouder) en allerlei dieren.

We vervolgen onze weg naar het noorden en reizen de kustlijn af richting San Juan. Onderweg komen we langs "Mar chiquita" (kleine zee) een opening in de kust waar zeewater het eiland binnen dringt. In Laguna Tortuguero dat daar net ten zuiden van ligt, wordt veel gevist op de 23 soorten die er in het meer voor komen. De hoeveelheid planten die er voor komen, zijn er te veel om op te noemen. Helaas hebben de park rangers nu een dagtaak aan het onder controle houden van de populatie kaaimannen die in de jaren 90 massaal door puertoricanen in het water zijn gedumpt. Ze bleken toch niet zo geschikt als huisdier :-s

Nu zitten we in de hoofdstad San Juan waar het nu een stuk aangenamer was om binnen te rijden. De stad bruist van de salsa barretjes en eettentjes met oude Puertoricanen en gekleurde huizen. We genieten van onze laatste dagen hier en verblijven dan nog een paar dagen in Sint Maarten voor we huiswaarts keren.

Hasta luego!

• 27 Maart 2012 - 09:37

Bram:

Tjee, wat gaaf zeg! En de bruidssuite?!? Hahaha. Geniet ze!
    Gr, Bram

• 27 Maart 2012 - 11:20

Sjanny - Frans:

Hallo Rob, Renate,

heb je reisverslag gelezen, we hadden graag met jullie in het Noelia´s eettentje met salsa muziek willen eten. Goed sfeertje.
    Misschien kunnen we het hier thuis straks een beetje nabootsen.
    Geniet nog van de laatste week.
    Lieve groetjes Sjan Frans

• 27 Maart 2012 - 15:33

Mo:

Ola R&R!

Echt super mooi daar! Lijkt me erg gezellige mensen!
    Enne bruidssuite, wauw!
    Wilden jullie vast ff oefenen? :-p
    Heel veel plezier nog de komende dagen en alvast goeie reis terug!

Dikke X!

• 27 Maart 2012 - 17:48

Paps En Mams:

Zo hé, die natuur daar ziet er mooi uit, zou er zo naar toe willen vliegen, heerlijk.Leuke eettentjes en barretjes, lekker relaxet allemaal. Geniet nog even lekker. Lieve groetjes van ons.

• 29 Maart 2012 - 16:31

Ianthe:

klinkt goed jongens! dat is weer eens wat anders dan poepluiers verschonen en voedingen geven! :-) geniet ervan!