Saba - unspoiled queen of the caribien - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu Saba - unspoiled queen of the caribien - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu

Saba - unspoiled queen of the caribien

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

19 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

"Welcome on Saba island", zegt de piloot als hij het vliegtuigje (waar hooguit 15 man in passen) veilig op de 400 meter korte landingsbaan zet. De kortste baan ter wereld. Met samengeknepen billen zag ik de afgrond naar zee al op me afkomen, maar de piloot trok gelukkig op tijd aan de rem. Wat een bizarre manier om in de Nederlandse tropen terecht te komen!

Saba is een mooi eiland met veel groen en gekleurde tropische planten (bromelias en heliconias) en heel veel groene leguanen. In ecolodge Rendez Vous wonen we een lezing bij van de nederlandse bioloog Ton van het Hof, die al vele jaren actief is op ecologisch gebied en in het mariene leven rondom het eiland. Ondertussen genieten we van de red curry shrimp (Even terug naar Azië....)

Op eigen houtje beklimmen we de volgende dag de top van Mount scereny. Dat was een uitdaging, klauterend over rotsen en glibberige paden dwars door het woud met 300 jaar oude bomen. De Mahagony tree is imposant. De circa 1000 treden klim je het makkelijkst met wandelstok. Terwijl ik geniet van al het mooie en de Wagenaar in me naar boven komt, puf ik uit van de klim en stouw een rol dextro energie naar binnen. Bij het hoogste punt (877 m) trekken we onszelf met een touw langs de rotsen naar boven, anders kom je er niet. Het uitzicht over de dorpen Windwardsite, St. Johns en de landingsbaan zijn voortreffelijk.

Onze overnachtingsplaats bij Iguana Rock House op de heuvel van Windwardsite is een droomlocatie. We hebben ons eigen benedenhuis met uitzicht over de Caribische zee en St. Eustatius. Vanaf het terras kijken we op Iguana Rock waar de leguanen zich van tijd tot tijd verwarmen aan de warm wordende rots. De gastvrouw Mariette en gastheer Sam zijn twee vriendelijke mensen. De gastvrouw heeft heerlijk voor ons gekookt en we hebben erg genoten van het terras, de tuin en het zwembad van de buren boven op de heuvel (hotel).

De dag erna gaan we wat van het marine leven rondom Saba bekijken. Bij cove bay is het afkoelen in het zeewater. Helaas is er een te sterke stroming om de baai uit te gaan en schildpadden te spotten. In de baai zien we wel een octopus en vele tropische vissen. De flippers van collega Phili leveren een goede dienst!

In een van de 4 dorpen op het eiland brengen we de volgende dag een bezoekje aan het museum waar vele foto's van ons koningshuis zijn te vinden. Van koningin Juliana die in een bootje de zee op stapt en Beatix met haar zonen. Het museum in gevestigd in een traditioneel sabaans huis. Een bezoekje waard!

In the Bottum is de universiteit. Ja heus, er is op het eiland een universiteit, met een medische faculteit. In the Bottum studeren zo'n 400 studenten. Het is een leuk dorpje. In de coffeeshop Saba Coffee drinken we een espresso en caffee americano om bij te komen van onze 1,5 uur durende afdaling naar het dorp. De Sabanen doen alles met de auto maar de Hollanders niet...

Saba is een eiland om zeker nog eens terug te komen! Al is het alleen maar omdat het tropisch Nederland is met al het groene en mariene leven. Voor menig een bestemming om met plezier aan terug te denken!

Nu gaan we op weg naar El Yunque national park in oost Puerto Rico. Daar gaan we overnachten bij een ecolodge en morgen een trailtje lopen. Dan reizen we met onze gehuurde auto langs de zuidkust en vervolgens de noordkust.

Hasta luego!

• 29 Maart 2012 - 15:06

Mariette:

Leuk verslag! Nog veel plezier straks op St. Maarten.