Thesis Tarija - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu Thesis Tarija - Reisverslag uit Tarija, Bolivia van Renate - WaarBenJij.nu

Thesis Tarija

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

20 Juli 2006 | Bolivia, Tarija

Hola!

Eindelijk weer eens tijd om wat te vertellen over de afgelopen 3 weken in Cochabamba en Tarija.

De 2 weken in Cochabamba heb ik me in de ochtenden voorbereid op mijn veldwerk wat ik in Tarija ga uitvoeren. Mijn begeleiders Paul, Carlos en Danilo hebben me veel verteld over het irrigatie systeem in Tarija en wat ze allemaal willen dat ik daar onderzoek.

De middagen heb ik mijn Spaans opgeveizeld. Mijn lerares Katia vertelde me daarnaast ook nog wel eens interessante verhalen over het leven in Bolivia. Zo vertelde ze bijvoorbeeld over de president Evo Morales die het beste voor heeft met de arme bevolking maar dat het nog maar de vraag is of hij ook niet in de corruptie beland zoals zijn voorgangers. Het rechten systeem is hier ook zo lek als een mandje. De maximum straf die je kan krijgen is 30 jaar maar dat wordt bij goed gedrag vaak verkort tot 15 jaar. Zelfs als je een moord hebt gepleegd!

Ook vertelde Katia over de vreemde tradities die ze hier uitvoeren. Zo worden moordenaars soms op gruwelijke wijze gestraft. Ze worden belaagd door mieren die een dodelijk gif bij zich dragen. Ook worden in sommige communities, als de eerstgeborene een meisje is, deze vermoord of opgesloten totdat de ouders een man voor haar hebben gevonden. Ook vertelde Katia dat er een gemeenschap is in Cochabamba die allemaal een blankere huid hebben en groene ogen. Niemand weet waar ze vandaan komen maar ze spreken Spaans en de inheemse talen Quechua en Aymara.

Het heeft even geduurd voordat ik me in CB op mijn gemak voelde. Ik had veel last van mijn maag door het eten in de niet al te schone restaurants. Dus ben ik er op een gegeven moment zelf salades en bonen gaan maken om alles weer een beetje tot rust te laten komen. In het hostal was het wel uit te houden. Al snel leerde ik de Franse Katharien, Oostenrijkse Monica en Italiaan Nicolaus kennen waar wel een lolletje mee te maken was!

Na 2 weken ben ik naar Tarija gereisd met Carlos die daar ook wat werk te doen heeft. We hebben 2 dagen gereden door de geweldig mooie bergen en langs de zoutmeren. Bij aankomst werd ik opgehaald door mijn nieuwe broertjes Foad van 11 en Raky van 17! Ook de ouders van klasgenootje Yamile zijn erg leuke en gastvrije mensen. Ze spreken alleen Spaans maar doe hun uiterste best om een gesprek met me te voeren. Goed om mijn Spaans te oefenen! En dat zal ik nodig hebben want ik ga morgen voor het eerst het veld in om de boeren te vragen met welke problemen ze te maken hebben!

De afgelopen dagen ben ik door Carlos aan veel mensen van het Project Multiple San Jacinto voorgesteld en hebben we veel gesprekken gehad over wat er hier gedaan moet worden. Sommige mensen zien het nut van management niet zo goed in en datis best lastig als dat nou juist is wat nodig is om een systeem goed te laten werken! Praten zijn ze hier goed in, uren lang houden ze het vol. De dagen zijn dan ook lang, vaak van 8:00 tot 22:00 of later. Gelukkig houden ze dan wel een Siesta in de middag en kan ik even lekker relaxed eten en kletsen met padre chiquito (kleine papa) en madre bonita (mooie moeder)!

Hasta lluego!

Ps. Meer fotos van de vakantie zijn te zien op: http://www.mijnalbum.nl/Album=CVXXA4PG

  • 21 Juli 2006 - 12:29

    Eelke:

    Hej Naatje,

    Helemaal ingeburgerd en al goed aan de slag. doe je gastgezin de groeten in het spaans en succes!

    groetjes!!

  • 22 Juli 2006 - 02:31

    Sonja:

    He Renate,
    Klinkt goed allemaal zeg en wat leuk dat je bij de familie van Yamile logeert. Succes met de interviews! Mijn spaans gaat ook vooruit, maar wel erg langzaam helaas, maar goed, over een paar maand zal het beter gaan...

  • 04 Oktober 2006 - 11:20

    Milo:

    Hey Naatje,

    Een kort berichtje van mij, om je te laten weten dat ik je enorm mis!!

    XxX Milo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Tarija

Zuid Amerika

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2006

Laatste week Bolivia...

28 September 2006

Water bij de wijn

19 September 2006

Lente in je bol!

30 Augustus 2006

Het leven in Tarija...

04 Augustus 2006

Ingeburgerd!
Renate

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 19935

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

Indonesie

12 Maart 2012 - 27 Maart 2012

Saba - Puerto Rico

01 Oktober 2010 - 15 November 2010

Azie

02 Juni 2006 - 31 Oktober 2006

Zuid Amerika

05 Juni 2005 - 23 Juni 2005

Spain

01 Juli 2003 - 31 Oktober 2003

Australie

Landen bezocht: