Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

12 Oktober 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een heerlijke voetmassage en avondje pubs op Rambuttri Road in Bangkok vervolgen we onze reis naar Cambodja. Eigenlijk eerst Khao Yai National Park (net boven BKK) in de planning, maar daar moet je lang van te voren voor reserveren. Dus gereseveerd voor over een paar weken als we terug vliegen naar Bangkok.

De grensovergang bij Aranya Prahet was lekker chaotisch! 2 stempels en een webcamfoto later stappen we met twee Engelse kerels over op een taxi naar Siem Reap. De kosten kunnen we zo mooi delen en een beetje gezelschap is altijd leuk! Bij aankomst in Siem Reap is er even verwarring over wie bij wie hoort en belanden Rob en ik bijna elk in een andere tuk tuk. De mensen zijn zo snel hier, je moet goed in de gaten houden waar je tas heen gaat!

De oude hoofdstad van het Khmer rijk en Unesco wereld erfgoed Angkor Wat en Angkor Thom zijn schitterend. 's avonds trekken we een lekker flesje wijn open en toosten op Rob's verjaardag. Via Pubstreet en de Night market terug. Bij Dr. Fish kun je je voeten in een aquarium met vleesetende vissen stoppen. In NL toch een hele andere pedicure gewend ;-).

Over het mooie Tonle Sap, het grootste meer van zuidoost Azie, varen we in 6 uur naar de hoofdstad Phnom Penh. Het meer voorziet de helft van de bevolking van vis en irrigatie water. Als we langs floating villages varen wordt er uitbundig gezwaaid. In deze periode (het regenseizoen) aangevuld door de Mekong rivier en vanaf eind oktober omgekeerd. Een nu nog mooi ecosysteem, maar ontbossing en afdamming vormen gevaar.

De hoofdstad is op de enkele tempels en boulevard na een griebus! De geschiedenis boeit ons meer. Een bezoek aan de Killing fields maakt indruk. Waar Rode Khmer leider Pol Pot in de jaren 50 van Cambodja een communistische landbouwstaat wilde maken. Steden verdwenen, iedereen moest boer worden en 2,5 miljoen mensen werden omgebracht. Van de landbouw is veel terug te zien, voornamelijk rijstvelden. Tot 2003 is het hier instabiele situatie geweest, maar daar merk je nu niet veel meer van.

Vervolg met de Mekong express bus naar de Mekong delta en Saigon in Vietnam!

• 12 Oktober 2010 - 12:04

Annemiek:

Hee daar, ziet er top uit! Ik ben jaloers!

• 12 Oktober 2010 - 12:18

Kim IBA:

Potverdorie... gaaf hoor! Het valt trouwens wel op dat je voor de verandering met je mond dicht op de foto's staat :)

Erg mooi daar trouwens!

• 12 Oktober 2010 - 12:18

Kim IBA:

Erg mooi daar trouwens!

• 12 Oktober 2010 - 13:30

Mariette:

Hi Hut en Rob,

Geef mij Mo maar ipv die vleesetende vissen.
    Het ziet er allemaal schitterend uit. Prachtig! Hoe is het eten? Krijgen jullie nog een beetje slaap in de kleine bedjes?

liefs

• 13 Oktober 2010 - 07:56

Mo:

Hey daar!
    Gave verhalen! Mooie foto's ook! Thanks Jet! :) Voetmassage lijkt me leuk om te ervaren hoe ze dat daar doen! Heeel veeel plezier verder en goed op elkaar passen hoor!
    Hele dikke kus!

• 15 Oktober 2010 - 17:08

Christine En Hans:

Hallo, we volgen jullie vanuit Bretagne. Het ziet er daar heel anders uit dan hier ;-) Mooie reportage. Hans vraagt of Rob ook nog een massage tegoed heeft !?! Hou jullie goed en geniet er verder van. Liefs en tot de volgende keer.

• 17 Oktober 2010 - 08:57

Daisy Melis-vervloet:

Hey Luitjes !

Wat een ontzettende gave reis maken jullie ! Lijkt me erg leuk om na jullie reis een keertjeaf te spreken ! Ik spreek je tegen die tijd wel , en voor nu GENIETEN :D !!!!

Groetjes DAisy

• 17 Oktober 2010 - 11:53

Yamile & Erwin:

Hey Renatetje en Rob..! mooi fotos..! genieten er veel van jullie vakantie